Standardy ochrony małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła

  1. Niniejszy dokument wprowadzony zostaje przez Dominikę Kelm prowadzącą/cego działalność gospodarczą pod nazwą iD dominika Kelm, ul.Budowlana 13/5, 78-100 Kołobrzeg NIP:6711781064, REGON:360118560, e-mail dominika.miloszewicz@gmail.com, tel.:514510591, zgodnie z ustawą z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

  2. Standardy Ochrony Małoletnich stanowią dokument, z którego treścią zapoznawani są uczestnicy zajęć i półkolonii, ich rodzice lub opiekunowie prawni, a także wszyscy pracownicy i współpracownicy iD centrum aktywności Dominiki Kelm

  3. Standardy Ochrony Małoletnich zostały sporządzone w dwóch formach – pełnej (niniejszy dokument) oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich uczestników zajęć i półkolonii, która będzie dostępna na terenie iD centrum aktywności (nazwa placówki) w postaci Broszury.

  4. Standardy Ochrony Małoletnich dostępne są pod adresem Złota 16 w miejscu prowadzenia zajęć i półkolonii w formie papierowej. Dominika Kelm zapewnia uczestnikom zajęć, a także ich rodzicom lub opiekunom prawnym nieograniczony dostęp do niniejszego dokumentu oraz zapewnia, że wszyscy pracownicy i współpracownicy zostali zapoznani z jego treścią i są zobowiązani do przestrzegania jego postanowień.

§ 1 Definicje

  1. iD centrum aktywności, prowadzona przez Dominikę Kelm prowadzącą/ego działalność gospodarczą pod nazwą iD Dominika Kelm, Budowlana 13/5 78-100 Kołobrzeg NIP: 6711781064, REGON: 360118560 e-mail dominika.miloszewicz@gmail.com, tel.: 514510591

  2. Właściciel- Dominikę Kelm prowadzącą/ego działalność gospodarczą pod nazwą iD Dominika Kelm, Budowlana 13/5 78-100 Kołobrzeg NIP: 6711781064, REGON: 360118560 e-mail dominika.miloszewicz@gmail.com, tel.: 514510591

  3. Pracownik – osoba zatrudniona przez Dominikę Kelm na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

  4. Kandydat – osoba ubiegająca się o zatrudnienie (na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej) w [Nazwa Placówki].

  5. Uczestnik – małoletni uczestnik Zajęć, w wieku poniżej 18 lat.

  6. Rodzic – rodzic Uczestnika lub jego opiekun prawny.

  7. Zajęcia – wybrane przez Uczestnika i Rodzica zajęcia ruchowe oferowane przez iD centrum aktywności, przeznaczone dla uczestników małoletnich w wieku poniżej 18 lat, odbywające się stale pod adresem: Złota 16, 78-100 Kołobrzeg według Grafiku.

  8. Grafik – plan zajęć dostępny pod adresem www.idcentrumaktywnosci.pl

  9. Usługodawca – firma lub osoba fizyczna świadcząca usługi pomocnicze iD centrum aktywności,, np. firma sprzątająca, firma transportowa.

  10. Plan Wsparcia – lista kroków koniecznych do podjęcia, aby udzielić Uczestnikowi dotkniętego krzywdzeniem stosownej pomocy.

  11. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

  12. Ustawa – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606).

  13. Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

§ 2 Standardy Ochrony Małoletnich przy zatrudnianiu Pracowników.

Drodzy Uczestnicy, Drodzy Rodzice, w iD centrum aktywności, dążymy do zapewnienia małoletnim Uczestnikom Zajęć i Półkolonii najwyższy poziom ochrony ich godności, integralności i bezpieczeństwa. Przeprowadzamy selekcję Kandydatów i współpracujemy tylko z najlepiej wykwalifikowanymi Pracownikami oraz Usługodawcami zapewniającymi najwyższy poziom świadczonych usług. Nawiązując współpracę, ocenie poddajemy nie tylko wiedzę i doświadczenie, ale również jego referencje i fakt pozostawania osobą niekaraną prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa na tle seksualnym.

W tym celu:

  1. Przed nawiązaniem z danym Kandydatem stosunku pracy lub zawarciem umowy cywilnoprawnej, w iD centrum aktywności,podejmujemy następujące kroki w celu przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym:

  1. zapoznajemy się ze złożonym przez Kandydata CV oraz listem motywacyjnym pod kątem dotychczasowego doświadczenia zawodowego Kandydata,

  2. odbieramy od Kandydata oświadczenie o zapoznaniu się z treścią niniejszego dokumentu, akceptacji tego dokumentu i zobowiązaniu do przestrzegania jego postanowień,

  3. uzyskujemy informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone w tzw. Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości (tj. Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr Państwowej Komisji),

  4. odbieramy od Kandydata oświadczenie o niekaralności za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii wraz z informacją z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającą treść złożonego przez Kandydata oświadczenia,

  5. w przypadku, gdy Kandydat posiada obywatelstwo innego kraju niż Rzeczpospolita Polska lub w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwał poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz państwa obywatelstwa, odbieramy od takiego Kandydata również:

  1. tożsamą informację do celów prowadzenia działalności wolontariackiej lub zawodowej z rejestru karnego państwa, którego obywatelem jest Kandydat (jeżeli Kandydat posiada obywatelstwo kraju innego niż Rzeczpospolita Polska) lub

  2. tożsamą informację z rejestru karnego / rejestrów karnych krajów, w których Kandydat w ciągu ostatnich 20 lat miał swoje miejsce zamieszkania, lub

  3. w przypadku, gdy kraj, o którym mowa w ppkt. 1 lub 2 powyżej nie wydaje zaświadczeń do celów prowadzenia działalności wolontariackiej lub zawodowej, Kandydat przedstawia zaświadczenie / informację z właściwego rejestru karnego, lub

  4. w przypadku, gdy kraj, o którym mowa w ppkt. 1 lub 2 powyżej nie prowadzi żadnego rejestru karnego, Kandydat składa nam, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii oraz, że nie wydano względem niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz, że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowywaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań małoletnich, lub z opieką nad nimi.

  1. złożone przez Kandydata oświadczenia oraz dokumenty utrwalamy w formie wydruku i dołączamy do akt osobowych Kandydata lub dokumentacji związanej z danym Kandydatem.

  1. W przypadku stwierdzenia skazania Kandydata na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub innego właściwego organu za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, bezwzględnie odmawiamy zatrudnienia takiego Kandydata do pracy z Uczestnikami.

  2. Ponieważ przed dniem wejścia w życie tego dokumentu zatrudnialiśmy już Pracowników, każdy z nich został zweryfikowany wedle opisanej w powyżej procedury.

  3. Weryfikacji pod kątem spełniania standardów ochrony małoletnich oraz styczności z Uczestnikami wyłącznie osób, które nie były karane za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii podlegają również nasi Usługodawcy. Każdy z naszych Usługodawców zobowiązany jest posiadać własne Standardy Ochrony Małoletnich lub przestrzegać postanowień niniejszego dokumentu.

§ 3 Zasady zapewnienia bezpiecznych relacji między Uczestnikiem, a Pracownikami iD centrum aktywności, podczas Zajęć i Półkolonii. Zachowania niedozwolone wobec Uczestników.

W iD centrum aktywności, dokładamy wszelkich starań do zapewnienia Uczestnikom Zajęć i Półkolonii oraz ich Rodzicom najwyższego standardu ochrony małoletnich przed wszelkimi formami ich krzywdzenia, stosowania wobec nich przemocy fizycznej i psychicznej, wykorzystywania ich, czy dyskryminowania.

Chcemy, by każdy Uczestnik, który jest ofiarą krzywdzenia lub przemocy, a także będący świadkiem takich zdarzeń, mógł bez skrępowania lub strachu porozmawiać o tym z kimś dorosłym i uzyskać potrzebną pomoc.

Krzywdzeniem jest każde działanie (zamierzone i niezamierzone) oraz każde zaniechanie dorosłego względem dziecka, a także dziecka względem dziecka, oraz każdy rezultat takiego działania lub zaniechania, które skutkują naruszeniem równych praw, swobody dziecka lub zakłócają jego optymalny rozwój. Krzywdzenie może przybierać rozmaite formy, jak przemoc fizyczna, przemoc emocjonalna, przemoc seksualna, zaniedbanie.

Wszelkie formy krzywdzenia są podczas Zajęć i Półkolonii surowo zabronione, a osoba, co do której pojawi się choćby podejrzenie o krzywdzeniu Uczestnika, zostanie niezwłocznie odsunięta od kontaktu z Uczestnikami oraz odpowiednio do okoliczności, zdyscyplinowana lub ukarana.

  1. W iD centrum aktywności, dbamy o komfort psychiczny i fizyczny Uczestników dlatego eliminujemy jakiekolwiek przejawy form wykorzystywania czy dyskryminowania Uczestników.

  2. Szanujemy prawa, wolności, godność oraz integralność cielesną Uczestników dzięki temu możemy realizować naszą wizję stworzenia najmłodszym bezpiecznego środowiska do rozwijania ich pasji.

  3. Szanujemy prawa dziecka oraz przepisy leżące u podstaw wprowadzenia niniejszego dokumentu.

  4. Budujemy bezpieczne i komfortowe środowisko ponieważ wierzymy, że dzięki temu każdy Uczestnik będzie czuł się akceptowany, szanowany, rozumiany i ważny dla nas.

  5. Promujemy metody dobrego wychowania względem Uczestników dzięki temu możemy zbudować odpowiednią relację uczeń – nauczyciel.

  6. Przekazujemy Uczestnikom dobre wzorce wychowawcze, interpersonalne oraz sportowej rywalizacji fair play bo chcemy nie tylko uczyć i bawić, ale też być dla naszych Uczestników autorytetami i wzorami do naśladowania.

  7. Wierzymy, że swoim podejściem i sposobem prowadzenia Zajęć i Półkolonii budujemy poczucie bezpieczeństwa i zaufania, aby Uczestnik będący ofiarą krzywdzenia lub przemocy, a także będący świadkiem takich zdarzeń, mógł bez skrępowania lub strachu porozmawiać o tym z naszym Pracownikiem i uzyskać potrzebną pomoc.

  8. Pracownicy szczególną uwagę zwracają na symptomy mogące świadczyć o:

  • stosowaniu wobec Uczestnika przemocy fizycznej – np. otarcia, skaleczenia i urazy w miejscach ciała nietypowych dla aktywności fizycznej dziecka w wieku Uczestnika, urazów widocznych w miejscach, które na co dzień przykrywa ubranie, ślady na ciele po palcach, dłoniach, przedmiotach, siniaki w różnej fazie gojenia (najczęściej symetryczne), punktowe poparzenia na ciele, zaburzenia odżywiania,

  • stosowaniu wobec Uczestnika przemocy psychicznej – np. wycofanie, zobojętnienie, nadmierne pobudzenie, labilność emocjonalna, napady niczym nieuzasadnionego płaczu, obawa Uczestnika przez Rodzicem lub inną osobą dorosłą, zaburzenia odżywiania, zachowania nieadekwatne do wieku, niechęć do przebierania się w towarzystwie innych osób,

  • stosowaniu wobec Uczestnika wykorzystywania na tle seksualnym – np. dziwne, nieadekwatne do wieku zachowania, częste poruszanie tematów erotycznych, częste opowiadanie żartów o podtekstach erotycznych, itp.

  1. Jeśli pojawi się konieczność rozmowy z Uczestnikiem na osobności, żaden z naszych Pracowników nie będzie przebywał z Uczestnikiem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi potrzeba przeprowadzenia osobistej rozmowy, Pracownik zostawi uchylone drzwi do pomieszczenia, w którym rozmowa się odbywa lub, jeżeli sprawa tego wymaga, poprosi właściciela iD centrum aktywności, lub innego Pracownika o współuczestniczenie.

  2. Zobowiązujemy się do:

  1. dbania o dobro, godność i potrzeby Uczestników,

  2. odnoszenia się do Uczestników z szacunkiem i spokojem,

  3. zachowania cierpliwości względem Uczestników,

  4. dostosowania stosowanych metod do poziomu rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz emocjonalnego Uczestników, a także poziomu sprawności / niepełnosprawności Uczestników danych Zajęć i Półkolonii,

  5. słuchania każdego Uczestnika i udzielania mu zrozumiałych odpowiedzi,

  6. okazywania zrozumienia dla problemów oraz trudności zgłaszanych lub sygnalizowanych przez Uczestników,

  7. równego traktowania wszystkich Uczestników,

  8. zapewnienia Uczestnikom przestrzeni do wyrażania swoich emocji, zdania, poglądów, przemyśleń, lęków, problemów, obaw,

  9. zachowania czujności i uważności w obserwowaniu zachowań i reakcji Uczestników,

  10. zachowania najwyższych profesjonalnych standardów komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach z Uczestnikami,

  11. zapewniania odpowiedniej komunikacji podczas rozwiązywania konfliktów między Uczestnikami,

  12. niepodnoszenia głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Uczestnika, Pracownika lub osoby trzeciej,

  13. dbania o bezpieczeństwo Uczestników podczas świadczenia usług przez Usługodawców, w tym pilnowania, aby Uczestnicy nie pozostawali sam na sam z Usługodawcami lub osobami trzecimi,

  1. Nasi Pracownicy mają surowy, bezwzględny zakaz:

  1. naruszania prawa do prywatności Uczestnika jeżeli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, może ono nastąpić wyłącznie w związku z koniecznością ochrony Uczestnika. W takiej sytuacji Pracownik wyjaśni Uczestnikowi zaistniałą sytuację i powody działania Pracownika,

  2. dyskryminowania Uczestnika ze względu na jego wiek, płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny, światopogląd, potrzeby edukacyjne, rozwój emocjonalny,

  3. traktowania któregokolwiek Uczestnika gorzej, ignorowania jego potrzeb, podnoszenia na niego głosu, czynienia uwag pod kątem ich możliwości fizycznych lub umysłowych, wyśmiewania ich, wyszydzania,

  4. stosowania jakiejkolwiek formy krzywdzenia, w tym przemocy fizycznej lub psychicznej,

  5. piętnowania umiejętności, błędów danego Uczestnika,

  6. obrażania Uczestnika, jego upokarzania, zawstydzania, lekceważenia, izolowania, pomijania, dyskredytowania Uczestnika, stygmatyzowania z jakiegokolwiek powodu, ośmieszania, faworyzowania jednego Uczestnika,

  7. wytykania Uczestnikowi jego błędów w sposób ośmieszający go, publicznie, podawanie błędów danego Uczestnika za przykład, jak nie należy danego ćwiczenia wykonywać,

  8. wykorzystywania przewagi fizycznej czy tworzenie stosunku podległości,

  9. stosowania gróźb, wypowiadania się w sposób uwłaczający godności lub poczuciu własnej wartości Uczestnika,

  10. ujawniania informacji wrażliwych dotyczących danego Uczestnika, szczególnie informacji dotyczących jego życia prywatnego, sytuacji rodzinnej, szkolnej, orientacji seksualnej, sytuacji finansowej jego rodziny,

  11. naruszania nietykalności cielesnej Uczestnika w sytuacji, gdy przedmiot Zajęć lub Półkolonii tego wymaga, ale Uczestnik wyrazi niechęć wobec bycia dotykanym,

  12. stosowania względem Uczestnika kar dyscyplinujących, które uwłaczają jego godności lub stygmatyzują go w grupie,

  13. stosowania wulgarnych lub niestosownych żartów,

  14. zabierania Uczestnikom należących do nich przedmiotów, chyba że jest to uzasadnione zapewnieniem Uczestnikowi, pozostałym Uczestnikom Zajęć lub Półkolonii, Pracownikom lub osobom trzecim bezpieczeństwa lub ochrony ich życia, lub zdrowia, np. dotyczy to przedmiotów ostrych (noże, scyzoryki itp.) lub niebezpiecznych.

  15. umieszczania w jakimkolwiek miejscu obraźliwych, ośmieszających Uczestnika rysunków, zdjęć i filmów,

  16. publikowania jakichkolwiek informacji o Uczestnikach bez wyraźnej zgody Uczestnika lub jego Rodzica,

  17. rozpowszechniania nieprawdziwych, poniżających Uczestnika materiałów,

  18. zachowywania się względem Uczestników w sposób gorszący, wulgarny, nacechowany podtekstami seksualnymi,

  19. naruszania prywatności Uczestników,

  20. przyjmowania prezentów od Uczestnika lub Rodzica, poza zwyczajowo przyjętymi drobnymi podarunkami okazjonalnymi,

  21. przyjmowania propozycji od Uczestnika lub Rodzica, poza ściśle związanymi z wykonywaniem przez Pracownika jego pracy,

  22. przekraczania w jakikolwiek sposób granicy relacji uczeń – nauczyciel, w tym nawiązywania w Uczestnikami relacji przyjacielskich, romantycznych,

  23. naruszania nietykalności cielesnej Uczestnika, jeżeli nie zachodzi konieczność niezwłocznego reagowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia tego Uczestnika, innych Uczestników, Pracowników, Usługodawców lub osób trzecich.

W każdej sytuacji, gdy doświadczasz niewłaściwego, krzywdzącego zachowania ze strony Pracownika lub jakiegokolwiek innego dorosłego powiedz o tym swojemu trenerowi. Możesz również zwrócić się ze swoim problemem bezpośrednio do właściciela iD centrum aktywności,. Obiecujemy, że niezależnie od Twojego problemu zostaniesz wysłuchany, a sytuacja, o której nam opowiesz nie zostanie wykorzystana przeciwko Tobie. O powierzonym nam sekrecie dowiedzą się TYLKO osoby, które muszą się o nim dowiedzieć, aby móc udzielić Ci pomocy.

§ 4 Zasady bezpiecznych relacji między Uczestnikami. Zachowania niedozwolone.

Drogi Uczestniku, to właśnie do Ciebie kierujemy tą część Standardów Ochrony Małoletnich. Pamiętaj, że Zajęcia oraz Półkolonie, to czas, w którym Ty i Twoi koledzy chcecie rozwijać swoje pasje, dobrze się bawicie, robicie to, co sprawia Wam przyjemność i daje radość. Chcemy, żeby czas, który spędzasz na naszych Zajęciach i Półkoloniach był wspaniałą okazją do nauki, zabawy i budowania wspaniałych przyjaźni na całe życie!

Sami dorośli, mimo najszczerszych chęci, nie dadzą rady zadbać o każdy aspekt czasu, jaki spędzasz z nami.

Dlatego tak ważnym jest, abyś zapoznał się i dobrze zapamiętał tą część Standardów Ochrony Małoletnich. Dzięki temu pomożesz nam wdrożyć pewne podstawowe zasady relacji rówieśniczych i zbudujemy razem fajny team.

  1. Prosimy Ciebie i Twoich Rodziców o zapoznanie się z treścią niniejszego dokumentu i stosowanie się do jego treści, przy czym Ty, jako Uczestnik możesz zapoznać się z treścią Broszury.

  2. Prosimy Was (Ciebie i Twoich Rodziców) o zapoznanie się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich przed pierwszymi Zajęciami lub przed Półkoloniami (jeżeli wcześniej nie zapoznawaliście się z treścią tego dokumentu).

  3. Przed rozpoczęciem Zajęć lub Półkolonii poprosimy Was o złożenie stosownego oświadczenia o akceptacji i zobowiązaniu się do przestrzegania postanowień niniejszego dokumentu. Akceptacja naszych Standardów Ochrony Małoletnich jest oczywiście dobrowolna, ale jej brak uniemożliwi nam zaproszenie Cię do udziału w Zajęciach czy Półkolonii.

  4. Drogi Uczestniku, podczas Zajęć i Półkolonii:

  1. nie stosuj względem innych Uczestników przemocy fizycznej (np. popychanie, podstawianie nogi, zasłanianie lustra na sali zajęć) i psychicznej – w tym słownej (np. wyśmiewanie, ubliżanie, poniżanie),

  2. nie mów do innych Uczestników w taki sposób, w jaki nie lubisz, jak ktoś do Ciebie mówi,

  3. nie obrażaj nikogo,

  4. nie wyśmiewaj innych,

  5. nie śmiej się z umiejętności, możliwości innych Uczestników,

  6. nie wytykaj wad lub błędów innych – jeżeli Twój kolega popełnia jakiś błąd powiedz mu to w grzeczny sposób, na osobności,

  7. nie poprawiaj innych Uczestników pamiętaj, że od tego jest trener,

  8. nie używaj względem innych (Uczestników, ale też Pracowników) słów wulgarnych, agresywnych, takich, których Rodzice i nauczyciele zabraniają Ci używać,

  9. nie naśmiewaj się z tego, że ktoś jest inny niż Ty – jest innej płci, jest w innym wieku niż Ty, jest innej orientacji seksualnej, ma jakieś szczególne cechy fizyczne, cierpi z jakiegoś powodu, jest słabszy, z niepełnosprawnością, ma inny kolor skóry lub inne pochodzenie etniczne, nie mówi dobrze po polsku, ma szczególne potrzeby edukacyjne, ma inny status ekonomiczny niż Twoja rodzina (pochodzi z bogatszej lub biedniejszej rodziny),

  10. nie obrażaj się na trenera, gdy koryguje Twoje błędy każdy popełnia błędy, a my chcemy, abyś był coraz lepszy w tym, co robisz,

  11. nie utrudniaj nikomu zdobywania wiedzy i doskonalenia jego umiejętności,

  12. nie obrażaj nikogo,

  13. bądź życzliwy,

  14. odzywaj się do innych Uczestników z szacunkiem i kulturą,

  15. buduj przyjaźnie,

  16. myśl nad słowami, które wypowiadasz – słowa mają ogromną moc!

  17. pamiętaj, że w każdej grupie są Uczestnicy na trochę wyższym i trochę niższym poziomie tanecznym – to, że trener pokazuje te osoby za wzór nie znaczy, że Ciebie nie docenia,

  18. bądź tolerancyjny,

  19. prosimy, nie twórz zamkniętych grupek – stwórzmy jeden team i bawmy się wszyscy razem,

  20. jeżeli ktoś z dorosłych zwraca Ci uwagę, zastosuj się do tych uwag,

  21. jeżeli masz komukolwiek cokolwiek do powiedzenia, zrób to w kulturalny sposób,

  22. wspieraj swoich kolegów podczas Zajęć i Półkolonii,

  23. podczas zawodów / rywalizacji wspieraj również swoją konkurencję gdy występują inne grupy nie buczymy, nie podstawiamy nóg, nie robimy innych złośliwości, a obserwujemy innych i bijemy im brawa,

  24. pomagaj innym,

  25. konflikty i problemy rozwiązuj kompromisowo.

Jeżeli doświadczasz niewłaściwego, krzywdzącego zachowania ze strony innego Uczestnika, powiedz o tym swojemu trenerowi. Powiedz nam również o sytuacji, w której Twój kolega został przez kogokolwiek źle potraktowany. Z problemem możesz zwrócić się również do właściciela [Nazwa Placówki].

Obiecujemy, że ZAWSZE zostaniesz wysłuchany, Twoje problemy nie zostaną zbagatelizowane i nikt nie wykorzysta tego, co powiesz przeciwko Tobie.

Obiecujemy, że o Twoim problemie dowiedzą się TYLKO te osoby, które muszą być o nim powiadomione, aby udzielić Ci pomocy.

§ 5 Zapewnienie bezpieczeństwa Uczestników online. Procedura ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

Mając świadomość zagrożeń czyhających na Uczestników w świecie wirtualnym, podczas Zajęć i Półkolonii dbamy o minimalizowanie takich zagrożeń.

Każdy z naszych Uczestników, wraz z Rodzicem, decyduje, czy wyraża zgodę na utrwalanie przez nas jego wizerunku i wykorzystanie go w celach promocyjnych na profilach i stronie iD centrum aktywności, Zgoda jest dobrowolna.

  1. Zapewniamy, że wszelkie informacje, zdjęcia oraz filmy zamieszczane w Internecie będą stosowne, nie będą ośmieszały Uczestników ani nie będą prezentowały Uczestników w dwuznacznych sytuacjach mogących powodować podteksty seksualne.

  2. Wizerunek Uczestnika utrwalany będzie wyłącznie za zgodą jego Rodzica. Zgoda taka może być w każdej chwili odwołana. Rodzic lub Uczestnik mogą również zwrócić się do nas z prośbą o usunięcie konkretnego zdjęcia lub filmu albo wykadrowanie go w taki sposób, aby Uczestnik nie był na nim rozpoznawalny.

  3. Pracownicy, którzy robią zdjęcia, nagrywają filmiki z Uczestnikami, a także ci, którzy dokonują ich obróbki, montażu i przygotowują posty na profile iD centrum aktywności, dbają o zapewnienie cyberbezpieczeństwa związanego z utrwalaniem i wykorzystaniem wizerunku, szczególnie małoletnich.

  4. Nie akceptujemy i surowo zabraniamy utrwalania wizerunku Uczestnika poza salą ćwiczeń za wyjątkiem sytuacji, które mieszczą się w granicach wyrażonej przez Rodzica zgody. Niedopuszczalne dla nas jest więc utrwalanie wizerunku Uczestnika przez innych Uczestników, Pracowników czy osoby postronne w łazience, toalecie, szatni, podczas zmiany ubrań, w krępujących, ośmieszających lub intymnych sytuacjach. Wobec osoby, która zakaz ten złamie, zostaną wyciągnięte stosowne konsekwencje.

  5. Śledzimy fora oraz profile społecznościowe, zwracamy uwagę na oznaczenia naszej placówki, ternerów czy Uczestników. Jeżeli trafimy na post, dyskusję, zdjęcie, film, mem, który ośmiesza lub w jakikolwiek sposób piętnuje jakiegokolwiek z naszych Uczestników, podejmiemy odpowiednią w danej sytuacji interwencję, np. zwrócimy uwagę na potencjalne zagrożenia, zasugerujemy usunięcie lub zmodyfikowanie postu, a w razie potrzeby podejmiemy również kroki prawne w celu ochrony i zapewnienia poszanowania godności Uczestnika.

§ 6 Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia małoletniego. Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego. Sposób dokumentowania i przechowywania ujawnionych i zgłoszonych incydentów.

Wdrożenie jakichkolwiek przepisów jest bezcelowe, gdy równolegle nie powstaną schematy postępowania w przypadku ich łamania. Dlatego też wdrożyliśmy odpowiednie procedury, które mają zapewnić przestrzeganie niniejszego dokumentu przez Pracowników, Uczestników oraz Rodziców.

  1. Drogi Uczestniku, jeżeli czujesz się zagrożony, doświadczasz przemocy psychicznej, fizycznej lub jesteś w inny sposób krzywdzony powiedz o tym dowolnemu naszemu Pracownikowi. Zapewnimy Ci anonimowość, bezpieczeństwo, a to, co nam powiesz nie zostanie zbagatelizowane.

Nie obawiaj się – nikt nie wyciągnie wobec Ciebie żadnych negatywnych konsekwencji.

To, co nam opowiesz zostanie wykorzystane wyłącznie w celu podjęcia kroków niezbędnych do zapewnienia Tobie oraz Twoim kolegom bezpieczeństwa i poszanowania Waszych praw.

  1. Drogi Uczestniku, Drogi Rodzicu, jeżeli jesteś widzisz / widziałeś sytuację, w której inny Uczestnik był zagrożony, doświadczał przemocy psychicznej, fizycznej lub był w inny sposób krzywdzony, zgłoś to dowolnemu naszemu Pracownikowi. To, co nam powiesz zostanie między nami, zapewnimy Ci bezpieczeństwo, nie zbagatelizujemy przekazywanych nam informacji, nie wyciągniemy wobec Ciebie żadnych negatywnych konsekwencji, a na ile sytuacja nam na to pozwoli, zadbamy o Twoją anonimowość.

  2. Informacje, które nam przekazujesz są poufne i dobrze o tym wiemy, dlatego wykorzystamy je wyłącznie w celu podjęcia kroków niezbędnych do zapewnienia Ci bezpieczeństwa i poszanowania Twoich praw i praw Uczestnika, którego zgłoszenie dotyczy.

  3. Wiedz, że każdy Pracownik, Uczestnik oraz Rodzic, który jest świadkiem zdarzenia, które jest sprzeczne z postanowieniami niniejszego dokumentu lub jest zachowaniem określonym wprost jako niedozwolone, zobowiązany jest pomóc Uczestnikowi, który jest ofiarą takiego zdarzenia, w miarę możliwości chronić go oraz niezwłocznie zgłosić to właścicielowi iD centrum aktywności,

  4. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Uczestnikowi, koordynowanie podejmowanych działań i udzielenie wsparcia jest właściciel iD centrum aktywności, Dominika Kelm, tel 514510591, dominika.miloszewicz@gmail.com

  5. Zgłoszenia zdarzeń zagrażających Uczestnikowi można dokonywać osobiście, drogą e-mailową oraz telefoniczną na dane wskazane w ust. powyżej. W przypadku e-mailowego zgłoszenia sytuację należy dokładnie opisać – tak, aby możliwe było zidentyfikowanie osoby poszkodowanej lub zagrożonej przemocą, lub krzywdzeniem, a także osoby dopuszczającej się tej przemocy / krzywdzenia.

  6. Każde zgłoszenie incydentu weryfikujemy i podejmujemy niezbędne kroki w celu zapobieżenia zagrożeniom dla Uczestnika lub zniwelowania szkód, jakich Uczestnik doznał lub może doznać. W tym celu właściciel iD centrum aktywności, lub Pracownik, któremu zdarzenie zostało zgłoszone przeprowadzi rozmowę z poszkodowanym / zagrożonym Uczestnikiem, sprawcą incydentu, świadkami oraz osobą zgłaszającą zdarzenie, a w razie potrzeby – również z Rodzicami.

  7. Każdy incydent zostanie udokumentowany w formie pisemnej notatki podpisanej przez właściciela iD centrum aktywności, oraz osobę zgłaszającą, poszkodowaną, Rodzica. Notatkę taką chronimy przed dostępem osób trzecich. W notatce takiej zostaną opisane:

  1. przebieg incydentu,

  2. osoba poszkodowana,

  3. osoba zgłaszająca,

  4. sposób i okoliczności powzięcia wiedzy o zdarzeniu,

  5. dodatkowe dokumenty lub zgromadzone dowody,

  6. a w następnej kolejności – do notatki dołączony zostanie opracowany Plan Wsparcia.

  1. Po zbadaniu zgłoszonego zdarzenia, w razie potrzeby, zawiadomimy odpowiednie służby (policję, prokuraturę, sąd opiekuńczy, ośrodek pomocy społecznej w sprawie wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, jeżeli takie podejrzenie zachodzi.

  2. W przypadku, gdy incydent dotyczy właściciela iD centrum aktywności, lub osoby z jego najbliższego otoczenia, Pracownik, któremu został on zgłoszony, podejmie wszelkie kroki przewidziane w ust. powyżej dla właściciela [Nazwa Placówki].

  3. O każdej podjętej przez nas interwencji, w tym o każdym zawiadomieniu odpowiednich służb, zostanie niezwłocznie poinformowany Rodzic, jeżeli to nie on został wskazany jako sprawca lub podejrzany krzywdzenia. W sytuacji niemożności zawiadomienia o incydencie Rodzica, zawiadomiona zostanie osoba wskazana przez sąd opiekuńczy.

  4. W razie takiej potrzeby, zapewnimy służbom wszelką pomoc w związku ze zgłoszonym zdarzeniem lub podejrzeniem popełnienia przestępstwa.

§ 7 Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich.

Wierzymy, że efektywne dokumenty, to tylko takie, które są aktualne. Dlatego dbamy o to, by Standardy Ochrony Małoletnich regularnie oceniać i weryfikować tak, by jak najlepiej przystawały do naszej codzienności.

  1. Raz w roku dokonujemy rutynowego przeglądu niniejszego dokumentu. Podczas takiego przeglądu podsumowujemy sytuacje, do których doszło w minionym roku, wyciągamy z nich wnioski i nanosimy odpowiednie zmiany.

  2. Każdorazowo aktualna treść Standardów Ochrony Małoletnich znajdować się będzie pod adresem: Złota 16 w kołobrzegu

  3. Data kolejnej (ostatniej) aktualizacji zostanie zaznaczona na końcu dokumentu.

§ 8 Przygotowanie personelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.

Dbamy, aby nasi Pracownicy pozostawali czujni i uważnie analizowali zachowania oraz reakcje swoich podopiecznych. Każdy z Pracowników, przed przystąpieniem do swojej pracy, zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu oraz przestrzegać opisanych w nim zasad.

Wszyscy Usługodawcy stosują się do wymagań Ustawy i mają wdrożone własne Standardy Ochrony Małoletnich lub przestrzegają tych obowiązujących w [Nazwa Placówki].

  1. Każdy Kandydat zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu i złożyć stosowane oświadczenie o akceptacji jego postanowień.

  2. Każdy Pracownik zatrudniony przez iD centrum aktywności, przed wejściem w życie niniejszych Standardów, zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu i złożyć stosowane oświadczenie o akceptacji jego postanowień.

  3. Wprowadzając Standardy Ochrony Małoletnich udostępniliśmy ich treść wszystkim Pracownikom i zwróciliśmy ich uwagę na najważniejsze postanowienia niniejszego dokumentu.

  4. W iD centrum aktywności, dbamy o to, by nasza kadra miała odpowiednie kwalifikacje do pracy z Uczestnikami.

  5. Zachęcamy naszych Pracowników do ciągłego podnoszenia ich kompetencji w zakresie ochrony małoletnich zarówno w sferze zajęć stacjonarnych, jak i w zakresie cyberbezpieczeństwa małoletnich. Gdy dowiemy się o ciekawych tematycznych broszurach, szkoleniach, webinariach, zachęcamy naszych Pracowników do zapoznania się z taką ofertą.

§ 9 Zasady i sposób udostępniania Rodzicom Standardów Ochrony Małoletnich do zaznajomienia się z nimi.

Standardy Ochrony Małoletnich dostępne będą nieprzerwanie zarówno w wersji pełnej, jak i skróconej, tak w formie papierowej na Zajęciach oraz Półkoloniach i w wersji cyfrowej na stronie internetowej iD centrum aktywności, zapewniając tym samym transparentność i dostępność dokumentu.

Dla przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w realizację Zajęć czy Półkolonii zapoznały się z treścią tego dokumentu i stosowały się do jego postanowień.

  1. Standardy Ochrony Małoletnich są nieprzerwanie dostępne pod adresem idcentrumaktywnosci.pl oraz w wersji papierowej w stacjonarnym miejscu prowadzenia Zajęć oraz Półkolonii lub w przypadku Zajęć świadczonych z dojazdem do Klienta – u Pracownika.

  2. Broszura zostanie udostępniona w stacjonarnym miejscu prowadzenia Zajęć i Półkolonii (w szatniach, łazienkach oraz w recepcji) lub będzie dostępna u Pracownika w przypadku Zajęć świadczonych z dojazdem do Klienta.

  3. Każdy Rodzic oraz każdy Uczestnik przed rozpoczęciem Zajęć czy Półkolonii (jeżeli Półkolonie są pierwszą stycznością Uczestnika z zasadami funkcjonowania [Nazwa Placówki]) zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszego dokumentu oraz Broszury.

§ 10 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia.

Osobą koordynującą wszelkie działania podejmowane na podstawie niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich jest Właściciel iD centrum aktywności,. Odpowiada on za przyjmowanie zgłoszeń, podejmowanie interwencji oraz zapewnianie poszkodowanemu oraz Uczestnikom zdarzenia adekwatnego wsparcia.

  1. Każde zdarzenie zagrażające życiu, zdrowiu, godności, integralności cielesnej Uczestnika, Uczestnik lub Rodzic mogą zgłosić każdemu Pracownikowi lub bezpośrednio Właścicielowi.

  2. Wszyscy nasi Pracownicy znają postanowienia niniejszego dokumentu i są gotowi udzielić pokrzywdzonemu Uczestnikowi niezbędnego wsparcia.

  3. Osobą odpowiedzialną za podejmowanie interwencji oraz ewentualne zgłaszanie podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego odpowiednim służbom (policji, prokuraturze, sądowi opiekuńczemu, ośrodkowi pomocy społecznej w sprawie wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji), jest co do zasady Właściciel.

  4. Zapewniamy Uczestnikom zachowanie maksymalnej dyskrecji odnośnie do przekazanych nam informacji oraz wykorzystanie powziętych informacji wyłącznie w celu ochrony życia, zdrowia i godności pokrzywdzonego Uczestnika.

§ 11 Zasady ustalania Planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

Plan Wsparcia powinien stanowić narzędzie do monitorowania podejmowanej przez nas interwencji. Kluczowe jest sporządzanie Planu Wsparcia w sposób precyzyjny i konkretny.

  1. Plan Wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia Uczestnika opracowuje Pracownik, który został o incydencie powiadomiony wraz z właścicielem iD centrum aktywności,

  2. Plan Wsparcia powinien być przygotowany w sposób jasny, konkretny i wykonalny.

  3. Plan Wsparcia nie może być przygotowany w sposób ogólny np. ustalenie przemocy, wyjście z alkoholizmu sprawcy przemocy, poprawa sytuacji rodziny. Musi przewidywać konkretne rozwiązania, etapy oraz daty realizacji Planu.

  4. Plan Wsparcia powinien określać jakie służby, organizacje, specjalistów należy zaangażować, aby pomóc pokrzywdzonemu Uczestnikowi.

  5. Jeżeli sytuacja tego wymaga, zapewnimy Uczestnikowi wsparcie i pomożemy skontaktować się z odpowiednimi specjalistami, np. pedagogiem, psychologiem lub organizacją pozarządową specjalizującą się we wspieraniu małoletnich doświadczających krzywdzenia.

  6. Plan Wsparcia powinien być sporządzony w sposób realnie możliwy do przeprowadzenia w kontekście działalności iD centrum aktywności,

  7. Plan Wsparcia będzie przewidywał etapy jego realizacji tak, by możliwe było zweryfikowanie postępów jego realizacji.

  8. Właściciel przedstawi przygotowany Plan Wsparcia Rodzicowi Uczestnika, chyba że to Rodzic został wskazany, jako sprawca krzywdzenia. W takiej sytuacji, Plan Wsparcia zostanie przedstawiony osobie wyznaczonej przez sąd rodzinny.

  9. Plan Wsparcia sporządzany jest w formie pisemnej. Plan Wsparcia powinien opisywać:

  1. przebieg incydentu,

  2. osobę poszkodowaną,

  3. osobę zgłaszającą,

  4. sposób i okoliczności powzięcia wiedzy o zdarzeniu,

  5. zaplanowane kroki,

  6. podział obowiązków, ról w realizacji Planu Wsparcia,

  7. sposób i czas realizacji poszczególnych etapów planu.

  1. Plan Wsparcia sporządzany i podpisywany jest przez Właściciela i Pracownika, który został poinformowany o incydencie. Osoby te krzyżowo kontrolują realizację Planu Wsparcia. Po upływie dat wyznaczonych na realizację kolejnych kroków Planu, Właściciel oraz Pracownik odnotują, w jaki sposób poszczególne punkty zostały zrealizowane i ewentualnie jakie dodatkowe kroki należy podjąć.

  2. Plan Wsparcia przechowujemy w miejscu niedostępnym dla osób postronnych.

§ 12 Postanowienia końcowe.

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie nastąpi poprzez udostępnienie dokumentu pod adresem idcentrumaktywnosci.pl oraz w wersji papierowej w stacjonarnym miejscu prowadzenia Zajęć lub Półkolonii, a w przypadku Zajęć świadczonych z dojazdem do Klienta – u Pracownika, poinformowanie Rodziców oraz Uczestników e-mailowo wraz z przekazaniem im treści niniejszego dokumentu oraz wdrożenie Pracowników.

Dominika Kelm Kołobrzeg 14.08.2024

Data ostatniej aktualizacji dokumentu:20.10.2024