Yoga wheel – to zajęcia z jogi?

YOGA WHEEL – CO TO WŁAŚCIWIE JEST?

Koło, tak Yoga Wheel to nic innego jak koło, wykonane z tworzywa sztucznego wyłożonego pianką. Czyli nazwa zajęć wywodzi się od nazwy przyrządu, na którym podczas nich ćwiczymy. Czemu w nazwie znajduje się słowo yoga? Ponieważ przyrząd ten został stworzony z myślą o osobach, które dopiero co rozpoczynają swoją przygodę z jogą. Jest wsparciem przy prawidłowym wykonywaniu pozycji , przy ich pogłębianiu oraz doskonaleniu, czy też utrzymaniu równowagi, ale jego zastosowanie znacznie wykracza poza asany jogowe. Dlatego należy tutaj wspomnieć, że zajęcia o nazwie „Yoga Wheel” to nie są zajęcia z jogi, jest ona w nich niewielką namiastką, uzupełnieniem.

Ale od początku 🙂 W dużym skrócie na zajęciach, z którymi się spotkacie, a które noszą nazwę Yoga Wheel, koło służy do wykonywania ćwiczeń wzmacniająco-rozciągających. A mówiąc szerzej, wykorzystywane jest do:

Ćwiczeń siłowych, w celu wzmocnienia mięśni, np. core, Ćwiczeń rehabilitacyjnych, Ćwiczeń rozciągających, czyli tak zwany stretching, Rozluźniania spiętych mięśni, np. dzięki rolowaniu, Wspomożenia funkcjonowania narządów wewnętrznych poprzez ruchy wielopłaszczyznowe, np. skręty (masaż narządów wewnętrznych), Ćwiczeń poprawiających tzw. mobilność w stawach (pomagających osiągnąć pełen zakres ruchu w stawie), Bardziej zaawansowanych technik wykonywania ćwiczeń, np. wszelkie odgięcia kręgosłupa, mobilizacja do wykonywania szpagatów etc., Poprawy zręczności, balansu i koordynacji ruchowej, Wszystko powyższe łączy się z poprawną pracą z oddechem.

Co dadzą ćwiczenia na kole? Pozwolą powrócić/osiągnąć poprawne wzorce ruchowe, Zwiększą mobilność, siłę oraz stabilizację. A co za tym idzie? Bóle pleców? Sio! Jędrniejsze pośladki? A jakże! Mocny brzuch i cała stabilizacja centralna? Tak! Zwiększą rozciągnięcie ciała, Dadzą lepsze samopoczucie, Pomogą zapanować nad oddechem, co bardzo dobrze wpływa na układ nerwowy i pozwala go wyciszyć. Jednocześnie przywracając poprawną pracę przepony, co wpływa na sprawniejsze i swobodniejsze oddychanie. Pomogą osiągnąć zamierzone cele stretchingowe, pole dance’owe czy gimnastyczne, Odżywią i poprawią funkcjonowanie powięzi, która jest tak ważna w naszym ciele, Są świetnym uzupełnieniem innych ćwiczeń, np. siłownia, stretching, pole dance etc. Ale niekoniecznie, same w sobie wykonywane przynajmniej 2-3 razy w tygodniu też dają świetne rezultaty.

Jak wyglądają zajęcia?* Zajęcia składają się z rozgrzewki, która zawiera elementy cardio, rozgrzewki stawowej, profilowanej pod temat zajęć oraz delikatnego rozgrzewkowego wzmacniania. Następnie przechodzimy do części głównej, a na końcu do cool down, czyli tzw. wyciszki. Część główna podporządkowana jest tematowi jaki narzuci instruktor na danych zajęciach, np. otwieramy klatkę piersiową i zwiększamy zakresy w barkach lub wzmacniamy core lub poprawiamy mobilność kręgosłupa na całej jego długości lub otwieramy biodra etc.etc. I tak można by było wymieniać bez końca. No, ale jak to jest, że na tym kole można tyle robić? Czy mieści się to na jednych zajęciach? Oczywiście! Jak już wyżej wspomniałam zajęcia dzielimy tematycznie, dlatego jeśli mamy temat: „Otwarcie klatki i zwiększenie zakresu w barkach” to program ułożony jest tak, aby wzmocnić, rozciągnąć i zmobilizować do pracy właśnie te partie ciała, a do tego łączymy to z odpowiednim oddechem i przy tym wszystkim świetnie pracujemy nad balansem, koordynacją i stabilizacją centralną. Ostatnie 3 można by nawet nazwać efektem ubocznym zajęć, ponieważ praca z kołem wymusza trzymanie równowagi (balans), czy też połączenia kilku ruchów w jedną sekwencję (koordynacja, flow). Ćwiczenia wzmacniające przeplatają się z tymi rozciągającymi, w które wplatamy również ruchy wielopłaszczyznowe itp., a to wszystko staramy się (z upływem czasu, wzrostem zaawansowania) łączyć w coraz dłuższe i płynne sekwencje. Trudność wykonywanych pozycji jest stopniowana w zależności od zaawansowania grupy, a koło może nam czasami utrudnić, a czasami ułatwić pozycję/ćwiczenie. Dlatego są też ćwiczenia, które wykonujemy bez koła. Zajęcia prowadzone są w spokojnym tempie, ale to nie znaczy, że nie idzie się zmęczyć. Niestety ludzie często myślą, że jeśli na zajęciach nie leje się z nas pot i nie daliśmy do wiwatu to trening nie był udany, a rezultaty będę mizerne. Nic bardziej mylnego 🙂 Oczywiście dobrze jest się spocić i zmęczyć, a nawet jest to wskazane, natomiast nie na każdym treningu musimy wytracać 10 litrów potu. Co nie zmienia faktu, że jeśli z takich zajęć wychodzisz kompletnie nie zmęczony to są dwa wyjścia:

Ćwiczenia nie były wykonane poprawnie technicznie lub nie były wykonane na 100% – jeśli masz wątpliwości jak wykonać ćwiczenie lub czujesz, że nie działa jak powinno zgłoś to instruktorowi podczas zajęć. Po to jesteśmy, żeby tłumaczyć i uczyć 🙂 Ćwiczenia są dla Ciebie zbyt łatwe, potrzebujesz trudniejszych wariantów – daj znać instruktorowi.

Pamiętaj jednak, że spokojne tempo nie oznacza gorszych wyników. Problem polega na tym, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie rosną nam spektakularnie mięśnie, nie wyglądamy jak z Instagrama, nie możemy się pochwalić szpagatem w powietrzu to nie zauważamy postępów. A to że nie bolą Cię plecy, nie garbisz się, nie szwankują Ci stawy, nie masz kontuzji to czego jest zasługą? Samo się nie zrobiło 😉

*Jest to zarys zajęć jakie prowadzimy w naszym Centrum. W zależności od szkoły, instruktora i wielu innych czynników mogą się one od siebie różnić.

Na pewno należy wziąć pod uwagę, że jeśli chcemy wykonywac ludzką flagę czy inne tego typu ekstremalne pozycje to na pewno nie koło, a kalistenika jest Twoim kierunkiem. Jeśli chcemy spalić 800kcl w jeden trening to przyjdź na jumpy. Zwiększenie kondycji? Idź pobiegać. Koło wspaniale uzupełni wszystko powyższe, a i ćwiczenia wykonywane tylko na nim, ale systematycznie, solidnie i poprawnie ogólnie polepszą nasze samopoczucie i wszystko co dla naszego organizmu jest istotne (patrz pkt. Co dadzą ćwiczenia na kole?).

Dla kogo?

Dla każdego kto chce wrócić do sportu, Dla każdej trenującej osoby jako świetne uzupełnienie innych ćwiczeń, np. siłownia, pole dance, stretching, Dla każdego kto chce zachować ciało w zdrowiu i dobrej kondycji.

Podsumowując, przychodząc na zajęcia nie oczekuj kraty na brzuchu w miesiąc, lepszej kondycji żeby przebiec maraton czy też spalenia serniczka i pizzy na grubym cieście z podwójnym serem na jednych zajęciach, ale długofalowych rezultatów, które polepszą Twoje samopoczucie oraz wzmocnią, rozciągną i zabezpieczą Twoje ciało przed kontuzjami.